Monday 30 September 2013

Imaginasi positif.

Imaginasi.
Aqis suka untuk  berimaginasi. Tapi bukanlah suka berangan tahap mat jenin sampai orang kata boleh tumbuh jerawat tu. Nope. Aqis suka berimaginasi tentang masa depan, benda-benda kreatif, macam-macamlah. Tak tau nak describe cemna.

Dengan imaginasi, kita dah berfikir luar dari batasan kepala otak kita sebenarnya. Ok, seorang budak umur dalam 5 tahun tengah duduk main lego. Budak tu dah bayang sebuah bangunan dalam pemikirannya. Dan, pap! Budak tu berjaya ‘membina’ sebuah bangunan mini KLCC tapi versi senget-senget. (Biasa le bebudak. At least ada bentuk petak bangunan juga kan.)

Hebat budak ni. Benda nampak simple je dari mata kasar kita. Ok, budak tu tengah main lego. Dia susun-susun. Pastu kita pon blah dari situ untuk sidai baju yang sudah siap dispin itu. Jika kita kaji betul-betul, tinggi imaginasi budak-budak ni. Tapi, dorang more on kisah dongeng imagination. Nak jadi princess la. Nak ada baju cantik lah. Budak lelaki nak jadi Spiderman, panjat sana, panjat sinilah. They have theirs. Cantik imaginasi kanak-kanak ni. Indah. So what about ours???

Bagi manusia yang sedang mula melangkah ke alam dewasa, imaginasi kita dah lain. Imaginasi kita kebanyakkannya boleh dikawal.  Sebab akal kita dah sempurna. Akal kanak-kanak dari umur 0-7 tahun, (tak silap aqis lah untuk umur ni) masih belum sempurna. Cara belajar kanak-kanak dalam usia ni, biasanya tertumpu pada apa yang dorang nampak.

Contoh 1: Seorang budak perempuan, berumur 6 tahun tengok mak dia memasak. Dia pon nak tolong mak dia potong sayur. Dia belajar dengan melihat perbuatan mak dia.
Contoh 2: Seorang budak perempuan, berumur 6 tahun tengok mak dia suka jerit-jerit, dia pon nak jerit-jerit. Nak main dengan kawan-kawan pon nak jerit-jerit. Padahal kawan dia wat lek, wat peace (buat relax, buat peace)  je. Siap dengan gaya lagi.

Sebab tu, untuk ibu bapa, jangan pukul/rotan anak yang berusia dalam lingkungan ni ya. Islam pon tak galakkan. Lagi-lagi bila nak ajar anak bersolat. Solat itu adalah satu perkara yang paling basic if nak ajar anak kenal Islam. Bicara dengan anak-anak dengan teguran berhemah. Ingat, kanak-kanak suka bertanya. Kalau bisa, jelaskan kepada mereka. Sikap sod ba ro itu perlu ada walaupun rasa macam malas je nak layan kan. 

Manusia suka/bisa untuk berimaginasi.

Esok anda hendak hadapi peperiksaan SPM. Anda sudah bayangkan soalan yang susah. Anda bayangkan anda pasti keluar awal dari dewan peperiksaan sebab tak tahu nak jawab apa dah.

Kenapa tak bayangkan, sebelum ambil kertas Bahasa Melayu tu, anda dah siap sedia bayangkan keputusan anda yang sangat sangat sangat cemerlang! Wahhhh. Ini sangat positif. Positive mind thinking Aqis panggil. (Habis orang lain panggil ape? Hihi)

Bukankah emosi boleh mempengaruhi tingkah laku serta pemikiran seseorang? Yes! Jadilah seorang yang positif.


Jadilah seorang yang positif untuk peroleh hasil yang BOOMBASTIC!

No comments: